Mechanická brzda Xara
Děkujeme, že jste si zakoupili brzdu Xara pro in line brusle od firmy Stopskate s.r.o.
Věříme, že při správné montáži a správném používání budete s tímto produktem velmi spokojeni a který Vám přinese vyšší míru bezpečí a komfortu pří Vaší oblíbené činnosti.
1. Lamely (ramena) brzdy
2. Bowden s lankem
3. Aretační díl
4. Držáky kladek
5. Aretační klip
6. Spona
7. Madlo
8. Napínací gumička
9. Hliníková koncovka bowdenu
10. Inbusový klíč 2 mm
11. Náhradní gumička
12. Náhradní lanko
13. Středící trn
14. Návod na montáž a používání
1. Tovární nastavení orientace směru držáků kladek a bowdenu je uzpůsoben instalaci na pravou brusli. Pokud preferujete brzdění / předsouvání levé brusle, pootočte držáky kladek při montáži na levou brusli tak, aby bowden směřoval šikmo dozadu a nahoru stejně jako držáky kladek. Bowden je veden vždy na vnější straně boty brusle a neměl by se dotýkat žádného kolečka brusle.
2. Vlivem typu a potisku koleček může krátkou dobu trvat, než bude brzdička plnit svou funkci na 100%. Může být nezbytné kolečka a jejich potisk vlivem brzdění “opotřebovat“, aby dosedací plochy lamel brzdy měly maximální brzdný účinek.
3. Pro dosažení optimálního brzdícího výkonu a minimálního opotřebení koleček při používání brzdičky Xara je nutné používat u bruslí kvalitní kolečka s dokonalou geometrií – ovalitou, vyrobené z kvalitního polyuretanu.
Montáž brzdy na Vaši in line brusli je velmi snadná. Postupujte podle tohoto návodu:
1. Zvolte, na kterou brusli (pravá nebo levá) si brzdu namontujete. Tuto nohu budete při brzdění lehce předsouvat dopředu kvůli lepší stabilitě.
2. Vyjměte přední a prostřední kolečko u tří kolečkových bruslí, nebo druhé a třetí kolečko u čtyř kolečkových bruslí (obr. 1)
3. Doporučujeme před montáží brzdičky vymontovat všechna kolečka z rámu brusle. Tímto se zvýší pružnost rámu a montáž bude snadnější.
4. Protáhněte bowden s lankem vhodným otvorem v rámu brusle tak, aby se bowden nedotýkal žádného kolečka a odstraňte na jednom konci lamel červený aretační díl s nápisem REMOVE (obr. 2) a vložte volné konce lamel do rámu brusle tak, aby se otvory v lamelách kryly s otvory pro šroub kolečka brusle (obr. 3.).
5. Vložte zpět kolečko, sjednoťte otvory v rámu, kolečku a brzdících lamelách do jedné osy. Na delší díl osky našroubujte středící trn, zasuňte osku s trnem to otvoru rámu/kolečka (popř. použijte inbusový klíč 4 mm pro vycentrování) a na opačné straně rámu trn opatrně vyšroubujte tak, aby oska zůstala vycentrovaná a našroubujte kratší díl osky (šroub) místo trnu. Upevněte kolečko šroubem, ale neutahujte jej (obr. 4 + 4.1).
6. Odstraňte druhou aretaci brzdové lamely (obr. 5) a zasuňte konce lamel na místo otvorů pro kolečko (obr. 6). Rozteč otvorů obou konců brzdové lamely lze v určitém rozsahu změnit rozevřením nebo přivřením do tvaru „V“, který ramena lamely tvoří (obr. 7 a obr. 8). V případě potřeby je možné natočit držáky kladek tak, aby se bowden nedotýkal kolečka. Vždy natočte oba držáky kladek tak, aby byly souběžné.
7. Vložte zpět do rámu kolečko, sjednoťte otvory v rámu, kolečku a brzdících lamelách do jedné osy a šrouby obou koleček pevně dotáhněte. Pokud jste lamely i kolečka správně smontovali, budou se kolečka volně otáčet. Pokud tomu tak není – postup opakujte.
8. Lanko i bowden protáhněte aretačním klipem (obr. 10) a tento aretační klip potom nasuňte na skelet brusle pod přezkou (obr. 11), nebo na jiné vhodné místo na skeletu brusle. Konec bowdenu by se měl nacházet v prostoru mezi koncem aretačního klipu a vrchní hranou boty. Klip by měl být zasunut ve směru od země, nikoli shora, aby nevypadával a při zatažení madla zůstal klip ve stanovené pozici.
9. Dotáhněte jistící šrouby zboku aretačního klipu (obr. 12) pomocí imbusového klíče 2 mm.
10. Postavte se na brusle.
11. Navlečte hliníkovou koncovku bowdenu na lanko a nasuňte ji na konec bowdenu. Vsuňte lanko do spodního otvoru madla a protáhněte jej tak daleko, abyste při obutých bruslích ve stoje měli toto madlo ve výšce dlaně spuštěné ruky u stehna nohy (obr. 13). Potom dotáhněte pevně šroub zboku madla (obr. 14) a zbytek lanka zkraťte nůžkami na cca 3 cm přesah (obr. 15). Tento konec zasuňte do vedlejšího otvoru v madle viz (obr. 16).
12. Napínací gumičku, která je protažena madlem, zasuňte do otvoru ve spodní hraně upevňovací spony a protáhněte jí ven (obr. 17 a obr. 18). Pro snadnější zasunutí doporučujeme gumičkou při zasouvání točit. Následně ji zatáhněte do aretační drážky spony (obr. 19). Upevňovací sponu nasuňte na okraj Vašeho oblečení (obr. 20). Délku napínací gumičky zvolte tak, aby při napnuté noze vestoje byla přiměřeně napnutá a při mírném pokrčení nohy při jízdě stále lehce napínala lanko brzdy. Zbytek gumičky odstřihněte.
Pokud dojde k poškození nebo přetrhnutí lanka brzdy, postupujte při výměně takto:
1. Vyjměte kolečka a brzdové lamely z rámu brusle.
2. U držáku kladky je zakončení lanka – toto lanko vytáhněte ze systému dvojkladky.
3. Do tohoto otvoru vsuňte nové lanko tak, jako je to vyobrazeno na obrázku níže.
4. Lanko protáhněte bowdenem a dále již postupujte jako při montáži brzdy.
Prasklou napínací gumičku vyměníte takto:
Vsuňte do otvoru, ze kterého vychází gumička tenký předmět, například špendlík, nebo drát kancelářské spony a zatlačte směrem dolů. Vytlačte kovové zakončení gumičky z těla madla. Odstraňte původní gumičku. Do otvoru madla následně vsuňte novou gumičku a kovovou koncovku gumičky vtlačte do otvoru madla. Dále postupujte jako u první montáže brzdičky.
Mírným zatáhnutím madla brzdy směrem nahoru docílíte brzdícího efektu. Silnějším zatáhnutím bude brzdící síla narůstat.
Brzděte vždy velmi citlivě a postupně! Před záměrem přibrzdění předsuňte lehce nohu s brzděnou bruslí dopředu, aby se Vám zlepšila Vaše stabilita. Velmi intenzivním a častým brzděním se může zvýšit opotřebení koleček brusle.
Brzda nevyžaduje speciální údržbu.
Občas vyčistěte prostor mezi lamelami a kolečky od prachu a jiných nečistot, aby se kolečka mohla volně otáčet.
Před jízdou zkontrolujte lanko, jestli není opotřebované, nebo jinak poškozené.
Pokud je, neváhejte s výměnou.
Dobrzďujte vždy včas a do volného prostoru.
Brzděte vždy plynule a počítejte s brzdnou dráhou min. 10 m.
Nepoužívejte brzdičku v běžném silničním provozu.
Před započetím brzdění mírně předsuňte brusli s brzdičkou Xara dopředu, aby se zvýšila Vaše stabilita. Na tuto brusli přeneste váhu, abyste plně zatížili kolečka.
Před jízdou zkontrolujte, je-li napínací gumička a lanko neporušené.
Brzdička není určena k brzdění při sjíždění velmi prudkých nebo velmi dlouhých kopců.
Brzdička Xara je vhodná ke zpomalení a zastavení při běžné rekreační jízdě na in-line bruslích.
Brzděná kolečka musí být vždy v plném kontaktu s vozovkou a musí být při brzdění zatížena přenesením váhy na brzděnou a předsunutou brusli. Z toho důvodu se nedoporučuje vzájemná výměna ojetých koleček brusle mezi sebou navzájem.
Brzdička Xara není určena pro podvozky inline bruslí s výztuhami v celé výšce koleček kvůli nedostatku prostoru pro ramena brzdy.
Brzda Xara Stopskate je brzdou doplňkovou a bruslař musí umět zastavit v případě technické závady i jinou brzdící technikou. Firma Stopskate s.r.o. nenese žádnou odpovědnost za vzniklé případné škody na majetku, nebo zdraví bruslaře či ostatních osob či zvířat.
V případě dotazů nás kontaktujte na:
info@stopskate.com nebo na tel: 773 238 160
Další podporu naleznete na: www.stopskate.com
Na tento výrobek je záruční lhůta 3 roky. Týká se funkčnosti systému a kompletního balení.
Nevztahuje se na lanko brzdy a napínací gumičku, které jsou spotřebním materiálem. Tento náhradní materiál můžete objednávat na: www.stopskate.cz, nebo u prodejců brzdičky Xara.
Výrobce:
Stopskate s.r.o.
Stupkova 18, 77900 Olomouc
Česká republika
www.stopskate.com